Eerlijk Pensioen

Pensioen is een arbeidsvoorwaarde. Pensioen is ingewikkeld. Pensioen duurt nog heel lang. Pensioen is saai.

Allemaal waar. Maar als je je er niet in verdiept, ook al is het een beetje kan je dat nu veel geld kosten, of veel onzekerheid geven. Maar je moet je ook verdiepen in pensioenen voor later, als je echt geen zin meer hebt om naar je werk te gaan, toe bent aan je hobby's, kleinkinderen, moestuin of reizen. Dan wil je niet je voor je kop slaan dat je er vroeger niet over hebt nagedacht en van alleen een AOW-tje moet leven. Zeker voor zzp'er en flexwerkers is het erg belangrijk om echt tijd te maken om over na te denken, en bewust te kiezen of je je er wel of niet druk over gaat maken.

AVV denkt al vanaf de oprichting na over pensioen en vooral hoe je dat stelsel eerlijk en houdbaar houdt voor alle generaties. We zijn ooit begonnen met boosheid over de manier waarop het recht op vroegpensioen van de ene groep moest worden betaald door de mensen die er geen recht meer op hadden, inmiddels kunnen we wel zeggen dat we redelijk veel weten over pensioen. Voorzitter Martin Pikaart schreef er twee boeken over.

Kijk naar het filmpje over 'Het beste pensioenstelsel ter wereld'. In 5 minuten zie je hoe het in elkaar zit en wat er mis is.

Of lees hier meer:

Pensioen voor zzp'ers
Onze reactie op het pensioenakkoord
Pensioen als essentiele arbeidsvoorwaarde, ook voor payroll en uitzendkrachten
Studie naar verplichtstelling via de wet avv