KLM
Werkonderbrekingen op vrachtvliegtuigen
Binnen de groep KLM Cargo (B747) vliegers (waarvan een deel oorspronkelijk van Martinair Holland afkomstig is) bestaat veel onrust en onvrede. Vanwaar de onvrede en onrust?
Werkgelegenheidsbescherming
Die zitten hem in het bijzonder in (het gebrek aan) werkgelegenheidsbescherming. De groep die voorheen bij Martinair vlogen zijn na het Overgang van Onderneming (OvO) arrest met ingang van 1 januari 2014 weliswaar werknemer van KLM geworden, maar dat betekent niet dat zij in het KLM vliegerbestand zijn opgenomen. Integendeel, zij worden sindsdien door KLM consequent buitengesloten.
Hetzelfde geldt voor de nieuwe vliegers die na het OvO-arrest bij Cargo zijn aangenomen.
Er heerste al veel onzekerheid bij deze vliegers over de plannen die KLM met de full freight heeft. KLM bezuinigt sterk op het onderhoud van de full freighters, resulterend in een vloot van vier kisten die aan de lopende band AOG staan. De onzekerheid over de toekomst van full freight bij KLM Cargo is alleen maar toegenomen sinds KLM begin dit jaar besloten heeft de vier FFs niet te vervangen voor vier A350F’s maar door slechts drie. Dit ondanks uitlatingen van de vorige CFO dat vier kisten het ‘bare minimum’ zijn voor een rendabele ff-operatie.
Pensioen
Daarbij komt dat KLM het pensioenfonds van Martinair voor de vrachtvliegers per 1-1-2014 heeft opgezegd. KLM heeft sindsdien gehandeld alsof de vrachtvliegers niet bij KLM in dienst waren. Zo is er een aparte regeling getroffen bij Aegon. In 2014 t/m heden hebben de B747-vliegers een aantal maal van pensioenregeling en pensioenfonds moeten switchen, het gevolg is een pensioengat voor alle B747-vliegers. Zij zijn daardoor genoodzaakt na hun gedwongen pensioen werk te zoeken, omdat zij veelal niet hun vaste lasten kunnen voldoen.
Misplaatst wantrouwen
Er gaan veel versies van de Martinair story in de rondte, één er van is dat de voormalig MP vliegers, nu KLM B747-vliegers, er vanaf het begin op uit zijn geweest om ten koste van de reguliere KLM vlieger voordeel te behalen qua carrière. Dat is echter pertinent niet waar. Waarom we gezamenlijk beland zijn in vele rechtszaken is vanwege de opstelling van KLM (‘het is geen OvO’) waarbij er geschoven is met bedrijfsonderdelen, vooral in het voordeel van het bedrijf. KLM heeft onder dit valse voorwendsel een grote reorganisatie uitgevoerd waarbij massaal de voormalig Martinair vliegers zijn afgevloeid en ontslagen. De rechtbank heeft voor recht verklaard dat KLM een verkeerde voorstelling van zaken heeft gegeven omtrent de Overgang van Onderneming en hierin heeft volhard. We vragen de KLM-collega’s om begrip en om zaken vooral in een bredere context te bekijken. In de optiek van de KLM B747-vlieger zou één enkele CAO en RVL iedereen oplossingen en kansen bieden in plaats van gescheiden aannames vanwege komende pensioneringen.
Dus nu stakingen…
Helaas zien wij nu geen andere mogelijkheden dan het voeren van acties om KLM te dwingen aan de onderhandelingstafel met betere voorstellen te komen.